Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast Hapuskan Kekejaman Hapuskan Kekejaman Hapuskan Kekejaman
Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Thursday, May 7, 2015

Ceroboh punca nelayan diserang

Omar Abd Rahman
KUALA SELANGOR, 6 MEI – Semua nelayan terutamanya Zon A dinasihatkan tidak membuat undang-undang sendiri dan perlu melaporkan kepada jabatan berkaitan jika berlaku pencerobohan zon.

Pengerusi Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Kuala Selangor, Omar Abd Rahman menegaskan, nelayan tidak sepatutnya membuat tindakan sendiri sehingga boleh mengundang bahaya kepada nelayan lain.

“Saya faham mungkin mereka marah dengan nelayan Zon B yang menceroboh perairan Zon A lebih-lebih lagi zon penangkapan ikan sudah berubah.

“Kalau dulu, lima batu nautika dari pantai tapi sekarang menjadi lapan batu nautika untuk nelayan Zon B dan timbul isu pencerobohan kawasan sehingga menyebabkan nelayan pantai terjejas.

“Bagaimanapun, mereka tak boleh buat tindakan sendiri seperti baling botol untuk menghalau nelayan keluar dari zon,” katanya ketika diminta mengulas isu serangan botol kaca di perairan Jeram.

Omar menjelaskan, sepatutnya nelayan pantai melaporkan kepada pihak berkenaan seperti rakan fish dan Jabatan Perikanan kerana hanya jabatan yang mempunyai kuasa.

“Tak kira siang atau malam, mereka boleh ambil gambar bot yang menceroboh sebagai bukti untuk membantu pihak jabatan melaksanakan penguatkuasaan.

“Baling botol bukanlah satu tindakan yang betul dan saya nasihatkan semua nelayan patuhi undang-undang dan jangan sesekali menceroboh zon yang ditetapkan,” katanya.
Sumber : http://www.sinarharian.com.my/edisi/selangor-kl/ceroboh-punca-nelayan-diserang-1.387188

No comments: