Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Friday, May 30, 2008

Ku Li tetap tanding meskipun Pak Lah berundur

mStar - Bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah tetap akan bertanding jawatan Presiden Umno meskipun Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memutuskan untuk berundur sebelum pemilihan parti Disember ini. -->>lanjut
"Saya menawarkan diri (untuk bertanding jawatan Presiden) bukan hanya kerana faktor Pak Lah (Abdullah) tetapi kerana keperluan untuk menyegarkan semula Umno dan mengembalikan arah tuju memandangkan masa depan (parti) kelihatan malap. Ia juga untuk menghidupkan usaha pembangunan negara," katanya.

MT Umno akan putus kemasukan bekas anggota

bharian - Permohonan bekas anggota Umno yang ingin menyertai semula parti hanya boleh diputuskan oleh Majlis Tertinggi (MT), kata Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak, hari ini.

Beliau berkata keputusan menerima mereka masuk semula hanya boleh dibuat oleh MT apabila majlis itu bersidang. -->>lanjut
"Setakat ini mereka memohon, bererti permohonan mereka itu diterima oleh ibu pejabat Umno dan ibu pejabat akan proses dan Setiausaha Agung akan bentang dalam mesyuarat MT nanti,”

”Ada yang akan setuju dan ada yang bangkang tapi yang penting sekali kita lihat bukan dari segi emosi tapi apakah ini menguntungkan parti atau sebaliknya.

"Kalau kita tengok parti lawan, dia boleh terima macam-macam orang masuk...orang yang lahir di Melaka boleh jadi Ketua Menteri di negeri yang lain. Ada yang bertanding pinjam simbol pun boleh diterima...parti pembangkang buat macam-macam tak ada timbul persoalan,”

Kabinet arah jalan BMC dibuka

bandar mahkota cheras road opened 300108 02Malaysiakini - Kabinet hari ini mengarahkan supaya jalan akses yang digunakan oleh penduduk Bandar Mahkota Cheras (BMC) bagi mengelak membayar tol di Lebuhraya Cheras-Kajang dibuka kepada lalulintas.

Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat mingguan jemaah menteri hari ini dan berkuatkuasa serta-merta.

Pengerusi Jawatankuasa Buka Jalan BMC, Tan Boon Hwa berkata, beliau telah dimaklumkan oleh menteri pengangkutan Datuk Ong Tee Keat mengenainya tengah hari tadi.

Menteri kerja raya Datuk Mohd Zin Mohamed kemudiannya membuat pengumuman rasmi mengenainya apabila mengadakan pertemuan dengan kira-kira 300 penduduk taman perumahan tersebut. -->>lanjut

Berita lain - Malaysiakini
BMC: 4 disiasat cubaan membunuh
PSM kecam Pakatan Rakyat
Ku Li nafi tarik diri tanding presiden
Mukhriz tinjau sokongan ahli Kedah

Mukhriz bagaikan mencabar lembaga disiplin UMNO?

Oleh : Otai Siber
Perjuangan Mukhriz sekarang adalah untuk menyingkir presiden parti dan tidak habis - habis cuba membakar perasaan ahli UMNO. Beliau bertambah lantang dan tidak nampak langsung takut kepada badan disipilin UMNO dan telah hilang hormat kepada kepimpinan parti, ini berlaku kerana selama ini badan disiplin UMNO tidak pernah bertindak akan perilaku yang telah ditunjukan oleh beliau. sila baca http://malaysiakini.com/news/83648

Semalam Mukhriz menimbulkan satu saranan lagi agar diadakan satu bancian dikalangan ahli UMNO dan mengeluarkan satu borang kepada tiga juta ahli UMNO bagi mendapat jawapan tentang sokongan mereka kepada Perdana Menteri. Apa yang Mukhriz lakukan ini sebenarnya tidak masuk akal dan seolah-olah menghina Presiden Parti dan apa hak Mukhriz mahu bancian ini diadakan. Perkara seumpama ini tidak pernah berlaku dalam sejarah UMNO dan ianya juga tidak pernah berlaku ketika ayahnya dibenci oleh orang-orang Melayu satu ketika dahulu.

Sikap Mukhriz ini dikatakan begitu biadab dan melampaui batas dan ramai yang merasakan Mukhriz kini sudah besar kepala dan berharap UMNO dapat mengambil tindakan segera . Mukhriz yang dikatakan sebagai gila kuasa dan mencari populariti tersendiri dengan menyerang Perdana Menteri hampir setiap hari telah menunjukkan kebencian yang teramat sangat kepada Presiden Parti.

Mukhriz sepatutnya menumpukan kepada penyatuan parti dan membangunkan UMNO kembali dan bukan berpaksikan kepada kebencian peribadi keluarga beliau terhadap Perdana Menteri. Beliau seolah-olah tidak lagi menghormati perasaan ahli UMNO yang lain yang sama-sama cuba membangunkan UMNO kembali Sementara itu di Seremban semalam sebanayak 32 buah badan NGO telah menyerahkan memorundum kepada Perdana Menteri menyatakan sokongan mereka terhadap Perdana Menteri - sila baca .

Jika setiausaha agung UMNO Tengku Adnan mahu mengambil tindakan kepada eeorang menteri dan dua ahli Parlimen UMNO akan dihadapkan ke Lembaga Disiplin parti kerana bertelingkah di dada akhbar sehingga mencemarkan imej UMNO di mata rakyat , beliau perlu juga menyemak semula bagaimana Mukhriz yang telah mencemarkan nama Presiden UMNO (Imej UMNO juga ) di muka akhbar cetak , elotronik , laman web dan di tempat-tempat terbuka. UMNO perlu melakukan segera sebelum ianya terlambat.

Jurang antara Mukhriz dengan Khairy untuk jawatan Ketua Pergerakan

Oleh : Dewiarjuna
Bila tersebut dalam beberapa blog yang Mukhriz Mahathir dengan Khairy Jamaluddin sudah mula digambarkan dua jaguh akan merebut jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO dalam pemilihan akan datang ini, saya terpanggil untuk menyertai forum ini memberikan pandangan sama.

Mukhriz dikatakan telah memulakan perang saraf terhadap Khairy dengan hujahnya yang membawa maksud, beliau terlalu mahukan jawatan Ketua Pergerakan Pemuda yang boleh membawa satu suara besar dalam UMNO yang setanding dengan barisan Naib Presiden UMNO.

Bila kita mahu mengadakan perang saraf, saya lebih baik beri amaran dulu supaya kita periksa saraf kita terlebih dahulu apakah ia berada dalam keadaan baik atau tidak. Kalau saraf kita sendiri kurang baik, perang saraf ini akan menjadi sampah sarap.

Kedua-duanya dari segi fizikal kelihatan sihat. Saraf masing-masing kenalah kita lihat jawapannya kepada tiap soalan diajukan. Orang yang menyoal selalunya tidak semestinya dari kalangan orang pandai, tetapi penting untuk mereka yang menjawab supaya dari kalangan orang pandai.Dari soal jawablah kita boleh mengukur sama ada orang itu boleh dipertanggungjawabkan atau bolehkah dia memikul tanggungjawab.

Dalam soal ini, apabila seseorang yang menyatakan mahu menjadi sesuatu kenalah ada asasnya. Kalau mahu jadi doktor, kenalah belajar bidang kedoktoran. Kalau mahu jadi jurutera, kenalah belajar bidang kejuruteraan. Tetapi kalau mahu jadi ketua dalam sesuatu organisasi, kenalah juga mahir dalam bidang yang diceburinya.

Untuk menjadi ketua pemuda misalnya, sepatutnya dia menjadi ahli terlebih dahulu. Daripada menjadi ahli, dia akan dipilih menjadi exco. Dari exco dipilih menjadi naib ketua. Dan dari naib ketualah patutnya meningkat menjadi ketua. Dari segi adat, Khairy sudah mendapat mata paling tinggi untuk melayakkan diri menjadi ketua pemuda.

Layak Mukhriz, tempat paling patut baginya ialah naib ketua. Tetapi semua ini tidak mudah berlaku apabila Mukhriz mahu pintas jalan. Dia mahu terus menjadi ketua pemuda. Mahu itu soal lain. Mampu juga soal lain. Kalau tidak mendapat pencalonan yang cukup pun, payah juga untuk merealisasikan mimpi itu. Juga kalau mendapat pencalonan yang banyak, tidak menjamin sama sekali seseorang itu boleh selamat ketika bertanding kerana yang mengundi juga lebih berhak.

Kedua-dua jaguh yang saya sebutkan di atas tadi hanya masing-masing memegang tikit bertitlekan YB di tempat masing-masing. Muhkriz di Jerlun dan Khairy di Rembau. Tetapi pentas untuk mereka berdua adalah di peringkat nasional di parlimen, tempat pengubal dasar pada hakikatnya.

Untuk mencampuri urusan mereka ini ada yang berpendapat saya tidak layak kerana saya sudah bukan lagi setaraf usia dengan mereka. Malah lebih jauh tua dari mereka. Tetapi ingatlah bahawa untungnya orang tua kerana dia pernah muda dan ruginya orang muda hanya kerana mereka belumpernah tua. Maka mencampuri urusan muda bukanlah halangan.

Dari pemerhatian saya, untuk memegang jawatan ketua pemuda ini harus mempunyai satu sifat berani yang luar biasa. Keberanian yang bertempat itu juga harus diiringi dengan kesabaran yang cukup tebal. Pastinya juga kepintaran menjadi ukuran sama penting dalam proses menjalani aktiviti jentera yang hendak dipandu.

Perlu diingatkan bahawa jentera pemuda dalam parti bukan pemuda yang di peringkat budak-budak. Pemuda dalam parti adalah pemuda yang sudah akhirbaligh, dewasa, matang, berpendidikan, berpengalaman dan berwawasan. Kita tidak boleh menafikan pemuda hari ini sudah begitu ramai yang mempunyai berlatarbelakangkan dari kalangan bijak pandai, berpelajaran tinggi dan juga pengalaman yang agak jauh bezanya jika dibandingkan dengan zaman pemuda sepuluh tahun sebelum ini.

Maka tidak syaklah untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO pada ketika ini bukan sebarang orang boleh ditempatkan mengikut selera individu atau sesuatu kumpulan sahaja. Mereka harus dipilih dari yang sudah terpilih dan dibanci sehalus-halusnya sebelum membuat keputusan meletakkan seseorang di sesuatu mercu walaupun hanya di hujung dahan UMNO sahaja.

Dengan ampun, walaupun saya sudah patut mengambil kira peringkat lebih atas, tetapi pemuda tetap menjadi perhatian saya. Malah Putera UMNO juga saya teliti pergerakannya. Walaupun saya tidak minat bola, tetapi kalau bola itu menjadi teras aktiviti pemuda, saya berikan perhatian teliti bagaimana bola itu dikelolakan, siapa yang mengelolakannya dan siapa yang dipilih untuk menganggotai pasukan bola itu.

Kalau pemuda bermain motor berkuasa besar, saya yang tidak minat dengan kenderaan dua tayar itu, kecuali basikal, saya tumpukan juga seolah-olah saya minat sangat dengan motor berkuasa besar untuk saya mengukur ke mana arah pemuda dengan aktiviti motor berkuasa besar mereka itu.

Malah mereka yang minat cerut besar pun saya perhatikan bagaimana mereka menghabiskan gulungan tembakau tebal itu serta di mana mereka menggayakan cerut itu supaya saya dapat menilai bagaimana orang itu menjadikan cerut besar itu sebagai sumber ilhamnya menjadikan cita-citanya sebesar cerut yang dipegang dan disedut hampasnya. Saya pun tidak minat dengan cerut besar. Tapi kagum dengan orang yang mampu menghisap cerut besar yang tidak mampu bergantung di bibir seperti sebatang rokok yang
ringan.

Semua ini menonjolkan karisma masing-masing. Ini termasuklah penampilan seseorang yang mahu diberi title ketua dalam satu pergerakan yang menentukan arah mana pemuda generasi baru kita yang bakal menggantikan tempat pemimpin hari ini dalam meneruskan kesinambungan perjuangan bangsa untuk berdepan dengan cabaran yang pasti lebih hebat dalam abad-abad akan datang.

Dengan ampun maaf sekali lagi, saya rasa amat malu dengan penampilan Mukhriz yang disebut-sebut mahu memimpin pemuda dari awal-awal lagi mendesak perdana menteri supaya meletak semua jawatan dalam parti dan sebagai perdana menteri. Adalah mustahil Mukhriz walaupun ayahndanya sedang tidak berlaga angin dengan Pak Lah, tidak tahu bahawa dia berada di pentas yang sama dalam UMNO menjunjung tikit ahli parlimen yang mana Pak Lah adalah ketua agungnya.

Ukurannya dalam sebuah syarikat, seorang kerani rendah menulis surat kepada pengerusi eksekutifnya supaya letak jawatan lagaknya. Memang ramai terkejut dengan tindakannya yang melanggar adat, tidak sopan dan sekali gus mengendos dirinya seorang yang cukup biadap.

Ada orang sampai terkata bahawa tindakan Mukhriz itu macam dia itu anak lelaki (a/l) kepada Karpal Singh atau anak kepada Lim Kit Siang pula rupanya. Kalau dia benar-benar anak kepada Karpal Singh atau anak Lim Kit Siang, memang layaklah dia berbuat demikian. Tetapi dia anak Mahathir yang seluruh rakyat Malaysia sanjungi sebelum ini yang telah membawa nama Malaysia ke mercu dunia.

Walaupun baru sekarang rakyat tahu terutama masyarakat Melayu sedikit demi sedikit bahawa Mahathir telah memberikan banyak implikasi buruk terhadap rakyat Malaysia keseluruhannya daripada kesan perjanjian konsesi tol, pegangan equiti pengswastaan yang longgar dan banyak lagi yang menyusahkan kerajaan pimpinan Pak Lah yang cuba sedaya upaya terpaksa berkorban maruah, berkorban member subsidi dan sebagainya bagi mengekalkan kestabilan negara. Hinggakan institusi kehakiman juga telah
menjejaskan nama baik negara akibat daripada sikap vito Mahathir semasa memerintah negara.

Kerana itulah Mahathir kalau boleh mahu terus menjadi perdana menteri supaya tindakan beliau yang sudah di peringkat bergelar Maha Firaun berkuku besi dapat dilindungi. Tetapi beliau sendiri sedar, masanya sudah sampai untuk beliau berundur diri kerana sudah semakin ramai mendentang dan mendesak beliau letak jawatan. Keadaannya sudah terlalu kritikal barulah dia dengan berat hati serahkan kepada Pak Lah. Mujurlah begitu.

Sekarang ini anaknya yang masih mentah, masih tidak kenal baik buruk dan tidak tahu memilih tempat dan tidak langsung tahu berbudi bahasa dengan ketuanya mahu jadi ketua pemuda yang bertaraf mini prime minister itu! Hilang akalkah pemuda yang mencalonkan dia untuk jawatan itu? Untuk naib ketua pun tak layak. Malahan untuk duduk dalam exco pemuda pun tidak ada class. Layaknya duduk di luar pintu UMNO sahaja.

Biarpun pahit mana sekalipun tindakan ketua pemuda sekarang ini, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein bersama barisan exconya patut sudah bertindak menggantung Mukhriz dari exco pemuda walaupun tidak mencadangkan supaya dia dipecat dari UMNO sama sekali. Dia boleh jadi ahli, tetapi tidak boleh pegang jawatan. Dia boleh pegang jawatan, tetapi jawatannya tidak harus bernama atau berkuasa. Dia betul-betul belum layak. Kalau dia nak berhenti, tak payah beri notis pun tak mengapa. Berhenti serta merta lagi bagus kerana dia tidak perlu bayar gaji sebulan macam orang makan gaji. Ini pertubuhan sukarela, dan suka duduk beradap, dan pergi pun orang lain rela.

Ini tidak bermakna Khairy pula boleh menang jawatan ketua pemuda dengan mudah kerana ada lagi yang tidak ukur baju masing-masing untuk merebut jawatan yang sama. Ini termasuklah Mohd Khir Toyo yang sekarang memegang ID password Khir Penyapu. Yang lain-lain yang dah terlepas cakapnak jadi ketua pemuda tu, lupakanlah kerana beberapa orang yang disebut,tidak berkarisma atau sudah hilang raut wajah sebagai seorang pemuda.Ini termasuklah yang sudah kelihatan tua. Biarkan yang muda-muda bertanding. Yang tua tunggu jadi penasihat apabila diminta. Jangan pandai-pandai beri nasihat, nanti anda dicap sebagai orang tak sihat pula.

Bagaimanapun dalam pada itu, sudah ramai pemuda bahagian yang sudah mengwar-warkan pendirian mereka memberi pencalonan kepada Khairy kecualidari Jerlun mungkin. Maka potensi untuk Khairy melangkah ke satu mata tangga lagi dalam arena politik cukup cerah.

Walaupun ramai percaya persepsi lebih penting daripada realiti, pada realitinya penampilan Khairy sudah cukup meyakinkan. Kalau ada yang percaya ada yang lebih baik dari Khairy, kemukakan dan jadikan pertandingan jawatan ketua pemuda ini satu pertandingan yang sihat dan hendaknya menjadi model kepada pelapis selepas ini pula tidak berebut-rebut dengan cara menggila-gila hanya untuk memegang jawatan berjenama ketua.

Langkah turun naik dalam politik ini, percayalah sistem step by step adalah yang terbaik. Begitulah apabila orang mempertikaikan bila Pak Lah akan step down, dia akan step down, tetapi akan step down step by step. Begitu jugalah dia naik dulu pun mengikut anak tangga step by step. Jangan guna sistem step on him to step up. Berhati-hati juga apabila menggunakan sistem follow my ayahnda’s footstep, tetapi belum cukup masak lagi.

Ingatlah bahawa pemimpin yang bagus dan berjaya akhirnya ialah pemimpin yang pernah dipimpin tetapi tidak semestinya memimpin cara bagaimana pemimpin yang memimpinnya. Jangan lupa juga bahawa menjadi pemimpin bukan satu perkara mudah. Malah orang celik yang memimpin orang buta ke mana-mana juga bergelar pemimpin dan itu pun bukan satu kerja senang. Kalau tak percaya, tanyalah mereka!

Pemuda Ambil Tindakan Pro Aktif Tubuh Enam Sekretariat Khas Tangani Isu Pilihan Raya

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Seri Hishammuddin Hussein semalam mengumumkan penubuhan enam sekretariat khas bagi menumpukan perhatian kepada beberapa perkara yang menjadi isu dalam pilihan raya umum lalu.

Enam sekretariat itu ialah Sekretariat Pusat yang diketuai beliau sendiri, selain Sekretariat Pemuafakatan, Sekretariat Peremajaan UMNO, Sekretariat Pembelaan Rakyat, Sekretariat Pembinaan Negara/Bangsa dan Sekretariat Perhubungan Media.

Jelas beliau semua sekretariat itu akan mempunyai jawatankuasanya sendiri terdiri daripada anggota Exco Pergerakan Pemuda UMNO, ahli Pemuda, Badan Bukan Kerajaan, golongan profesional dan golongan generasi muda.
"Setiap Sekretariat ini akan mempunyai terma rujukan mereka tersendiri untuk menentukan visi, misi, dan objektif masing-masing.

"Sekretariat berkenaan juga bertujuan mengembalikan sokongan rakyat terhadap UMNO selain memastikan UMNO terus relevan," katanya pada sidang media, semalam.
Beliau juga berkata usaha penubuhan sekretariat berkenaan akan turut dibincang bersama di peringkat Pemuda Barisan Nasional.

Katanya lagi keperluan bagi penubuhan sekretariat itu timbul setelah diadakan bedah siasat dan daripada maklumat balas selepas pilihan raya ke-12 itu.

Mengambil contoh Dasar Ekonomi Baru dan Institusi Raja, beliau berkata menjadi tanggungjawab sekretariat itu untuk memperjelaskan sedalam-dalamnya isu-isu seperti itu kepada masyarakat.
"Apa yang penting, kita tidak mahu terikut dengan rentak pembangkang yang suka mensensasikan isu selain memburukkan UMNO.

"Apa yang penting, UMNO tidak menganiaya kaum lain," ujarnya.
Tambah beliau sekretariat pusat yang dipengerusinya akan memberi tumpuan kepada beberapa perkara antaranya pemantauan manifesto pembangkang, penstrukturan parti, keanggotaan dan proses rekayasa.

Berikut Sekretariat Khas yangb ditubuhkan;

1) Sekretariat Tetap - Pengerusi : Datuk Seri Hishammuddin Hussein

2) Sekretariat Permuafakatan - Pengerusi : Ahmad Ikmal Ismail

3) Sekretariat Peremajaan UMNO - Pengerusi : Harrison Hassan

4) Sekretariat Pembelaan Rakyat - Pengerusi : Datuk Subahan Kamal

5) Sekretariat Pembinaan Negara Bangsa - Pengerusi : Wan Azizi Wan Mohamed

6) Sekretariat Perhubungan Media - Pengerusi : Datuk Sazmi Miah

Britain tarik balik iklan hina Melayu

Kerajaan Britain menarik balik iklan yang disiarkan di laman web Kementerian Pertahanannya yang menggambarkan orang Melayu sebagai pengganas yang didedahkan di ruangan Forum Utusan Malaysia baru-baru ini.

Timbalan Menteri Luar, Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, iklan itu ditarik balik pada 28 Mei lalu.

Menurut Abdul Rahim, kerajaan Britain bertindak demikian selepas Kementerian Luar menegur perkara itu yang turut dibangkitkan dalam Dewan Negara.

''Kerajaan Britain menarik balik iklan itu pada 28 Mei lalu selepas kita menegur tindakan tersebut," katanya ketika menggulung perbahasan titah ucapan diraja bagi kementeriannya pada sidang Dewan Negara semalam.

Isnin lalu, Senator Tan Sri Jins Shamsudin meminta kerajaan menyiasat iklan itu yang menggambarkan Melayu sebagai pengganas.

Menurut Jins, penyiaran iklan tersebut perlu dihentikan segera kerana orang Melayu sebagai penganut agama Islam tidak pernah mempunyai sifat sebagai pengganas seperti yang cuba digambarkan.

Dalam pada itu, Abdul Rahim berkata, Kementerian Luar juga telah mengarahkan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Britain mendapatkan penjelasan lanjut daripada kerajaan negara terbabit berhubung perkara itu.

''Selain mendapatkan penjelasan lanjut, kita juga meminta pesuruhjaya kita mengambil tindakan sewajarnya berhubung perkara ini,'' ujarnya.

Ezam Sedia Tanding Ketua Pemuda Jika Ada Sokongan

Bekas Ketua Pemuda Parti Keadilan Rakyat (PKR) Mohamad Ezam Mohd Nor berkata beliau bersedia bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno jika kedudukannya sebagai Ketua Pemuda mampu membina dan mengangkat martabat Melayu menjadi bangsa yang dihormati.

Bagaimanapun, katanya kedudukannya yang masih terlalu baru di dalam Umno tidak membenarkan beliau untuk membuat keputusan yang besar itu.

Namun Mohamad Ezam berkata beliau akan membincangkan soal itu dengan pemimpin Umno yang lain terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan mengenainya.
"Saya kena bincang dulu dengan pimpinan, kena bincang dengan kawan-kawan dan kalau jawatan itu untuk kepentingan negara, ia boleh membantu kepentingan negara, kepentingan parti, membina dan mengangkat martabat Melayu menjadikan Melayu satu bangsa yang dihormati oleh bangsa-bangsa lain, saya akan pertimbangkan secara serius," katanya.
Beliau berkata demikian semasa diminta mengulas kemungkinan kemasukan beliau ke dalam Umno ialah untuk mengisi jawatan Ketua Pemuda yang akan dikosongkan penyandangnya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Ezam: Sirehkah yang pulang ke ganggang?

ImageMeskipun wujud pandangan berbeza tentang kemasukan semula Ezam Mohd Noor, bekas Ketua Pemuda KeADILan ke dalam UMNO setelah dipecat hampir 10 tahun lalu namun kehadiran Ezam dilihat memungkinkan akan berlaku perubahan iklim politik negara terutama sekali UMNO.

Ada yang melihat Ezam seperti sireh pulang ke ganggang. Ada pula yang melihat kemasukan Ezam yang disambut oleh Presiden UMNO seperti seorang panglima yang baru pulang dari medan perang walaupun kepulangan tersebut sebenarnya setelah berperang dengan UMNO sendiri hampir10 tahun lalu namun kerana UMNO itu parti Melayu yang kaya dengan tradisi pemaafnya, kepulangan Ezam begitu sekali dialu-alukan.

Apa sekali anggapan ataupun persepsi, kehadiran semula Ezam dalam kancah politik UMNO tidak harus lagi menjadi polemik kerana yang lebih penting selepas Ezam `bertaubat’ meninggalkan KeADILan, parti yang beliau berikan nafas satu ketika dulu ialah beliau terlalu banyak mempunyai tanggungjawab untuk membersihkan dirinya.

Ezam tidak boleh berbohong lagi. Sebagai orang yang begitu rapat dan akrab dengan seluruh pimpinan parti beliau sebelum ini termasuklah dengan Anwar Ibrahim, Ezam dituntut untuk bercakap benar dan sekali gus memberitahu rakyat siapa sebenarnya Anwar Ibrahim. Apakah memang ada kebenaran tentang beberapa tuduhan terhadap Anwar sebelum ini termasuklah didakwa sebagai homoseksual, mempunyai hubungan terlarang dengan isteri pegawai sendiri, agen Amerika dan Yahudi serta berbagai-bagai lagi tuduhan.

Ezam juga tidak boleh melarikan diri untuk bertanggungjawab membetulkan persepsi UMNO yang selama 10 tahun lalu, yang beliau godam tanpa belas kasihan, yang beliau caci dan cerca pada setiap ucapan politik beliau tanpa segan silu dan Ezam harus mengembalikan maruah UMNO yang beliau lantang mengkritik satu ketika dulu bukan sahaja untuk diri beliau tetapi untuk semua rakyat yang terpedaya dengan ucapan beliau selama ini.

Ezam juga tidak perlu beritahu kepada parti beliau sebelum ini, mengapa beliau memilih UMNO, parti itu sudah tidak penting kepada beliau tetapi yang lebih penting, Ezam kena kembalikan keyakinan beliau sendiri kepada gagasan UMNO, memberitahu dan mengajak pengikutnya untuk kembali kepada UMN. parti yang bertanggungjawab memerdekakan negara ini daripada penjajahan. Tugas Ezam cukup berat dan kita percaya Ezam sendiri tidak mahu dilihat menjadi liabiliti kepada UMNO tetapi harus menjadi aset baru kepada parti ini.

Kepada ahli UMNO, terimalah Ezam seadanya dan anggaplah kemasukan semula Ezam sebagai antara yang mampu merapatkan kembali penyokong bawahan yang terputus hubungan dengan parti selama ini dan semua kepimpinan di semua peringkat harus jujur menerima Ezam dan sebahagian daripada penyokongnya sebagai pembuka jalan kepada manifestasi politik baru UMNO selepas PRU12.

Menerima pakai kata Hanafiah Man, bekas pemimpin KeADILan Perak, seandainya UMNO menginsafi pada apa yang berlaku kepada parti itu hari ini, kemasukan semula Ezam akan dilihat sebagai antara aset penting dan kepada mereka yang akan merasakan kepentingan peribadi terjejas, Ezam akan di anggap sebagai liabiliti.

Air naik mendadak selepas hujan setengah jam

kosmo - Hujan lebat selama setengah jam mengejutkan orang ramai di Jalan Segget dan Jalan Wong Ah Fook apabila air tiba-tiba naik sehingga ke paras pinggang pukul 5.30 petang semalam.

Beberapa buah kereta dilihat tenggelam sementara kesesakan lalu lintas tidak terkawal apabila banyak kenderaan terperangkap di jalan raya ekoran banjir tersebut. -->>lanjut
“Saya memang tak percaya melihat apa yang berlaku kerana kejadian ini merupakan kali kedua selepas 10 tahun lalu".

Yang Tersurat dan Tersirat

Oleh : Bashir Ahmad
Adakah pilihan raya umum akan diadakan sekali lagi pada tahun ini? Jawapannya bergantung kepada sama ada Pakatan Rakyat boleh menumbangkan Barisan Nasional di peringkat persekutuan dengan `mencuri' sekurang-kurangnya 30 orang Ahli Parlimen BN.

Cerita mengenai sebilangan Ahli Parlimen BN akan melompat sudah lama menjadi buah mulut umum setelah Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemimpin de facto Pakatan Rakyat mengacah-acah melalui beberapa kenyataannya. Namun setelah dua bulan berlalu, acahannya belum menjadi kenyataan.

Menurut kem Pakatan Rakyat, kononnya perkara itu akan berlaku selepas Julai. Sebelum itu salah seorang Ahli Parlimen PKR akan mengosongkan kerusi untuk membolehkan Anwar bertanding. Jika Anwar menang pilihan raya kecil, barulah lompatan akan berlaku bagi membolehkan Anwar menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Dikatakan Pakatan Rakyat memilih tarikh 31 Ogos 2008, ulang tahun Hari Kemerdekaan, sebagai hari untuk merayakan penubuhan kerajaan Pakatan Rakyat dan `pertabalan' Anwar sebagai Perdana Menteri.

Perubahan kerajaan persekutuan melalui cara yang dianggap oleh banyak pihak sebagai tidak bermoral itu hanya boleh dihalang melalui pilihan raya umum yang boleh dipanggil secara mengejut atas permintaan Perdana Menteri dan persetujuan Yang di-Pertuan Agong bagi membolehkan Parlimen dibubarkan.

Walaupun negara akan terpaksa menanggung kos yang besar bagi mengadakan pilihan raya baru peringkat Parlimen dalam masa yang singkat selepas PRU ke-12 pada 8 Mac lalu, Perdana Menteri tidak mempunyai pilihan lain untuk menyekat kejatuhan kerajaannya jika Ahli-Ahli BN melompat.

Pilihan raya baru itu juga mungkin dapat membuahkan keputusan baru untuk menyelesaikan tidak menentu daripada berpanjangan disebabkan BN sekarang hanya menguasai 180 daripada 212 kerusi Dewan Rakyat.

Bagaimanapun, sebarang kemungkinan boleh berlaku. Dalam keadaan sekarang, tiada pihak yang boleh meramalkan keputusan yang lebih baik untuk mereka sama ada BN atau Pakatan Rakyat. Jika keputusan PRU ke-12 sama sekali tidak diduga oleh BN dan pembangkang, pilihan raya baru ini juga menawarkan kemungkinan yang sama.

Jika PRU ke-12 diadakan serentak bagi bagi Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri (DUN), pilihan raya baru jika berlangsung dijangka tidak melibatkan pilihan raya peringkat DUN. Tidak mungkin Pakatan Rakyat yang memenangi lima negeri (Kelantan, Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor) mahu meletakkan diri mereka dalam keadaan tidak menentu.

Dengan mengandaikan tiada pilihan raya peringkat negeri diadakan, bermakna parti-parti yang bertanding boleh memberikan tumpuan kepada pilihan raya Parlimen dengan sumbangan tenaga dan logistik yang lebih besar.

Agak menarik Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman baru-baru ini menyebut tentang kemungkinan pilihan raya baru akan diadakan secara mengejut. Kenyataan beliau telah dikritik oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP (theSun 29 Mei
2008).

Guan Eng menyoal sama ada suruhanjaya itu telah menjadi alat pihak tertentu untuk menggertak Pakatan Rakyat supaya tidak meneruskan rancangan memikat Ahli-Ahli Parlimen BN untuk berpaling tadah. Mesej Guan Eng ialah kenyataan Rashid itu menunjukkan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya bukanlah badan bebas.

Dalam masa yang sama, kritikan Guan Eng itu juga boleh dibaca sebagai suara kebimbangan DAP untuk menghadapi pilihan raya baru yang memerlukan perbelanjaan yang besar. Jika begitu keadaannya, eloklah DAP memberitahu PKR supaya menghentikan rancangan menarik Ahli-Ahli Parlimen BN supaya berpaling tadah.

Lagi pun jika Pakatan Rakyat berjaya menumbangkan BN, yang menjadi Perdana Menteri ialah Anwar. Habis kuat pun Lim Kit Siang, ayah Guan Eng akan dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri bersama Datuk Seri Hadi Awang.

Tapi sebenarnya Guan Eng juga sangat teringin Pakatan Rakyat membentuk kerajaan persekutuan. Disebabkan kerajaan persekutuan sekarang di bawah BN, beliau telah mendapati bukannya mudah untuk mentadbirkan sebuah kerajaan negeri yang tidak sehaluan dengan pentadbiran di Putrajaya. Lain ceritanya jika Pakatan Rakyat yang menguasai kerajaan pusat.

Bagaimanapun, setelah dua bulan berlalu, Guan Eng bolehlah melupakan keinginan tersebut kerana cerita melompat parti beramai-ramai tidak mungkin berlaku.

Sabtu ini Perdana Menteri akan melawat Sabah dan dijangka akan membuat pengumuman untuk meredakan keresahan Ahli-Ahli Parlimen BN Sabah yang dikatakan tidak puas hati mengenai banyak perkara. Yang diramalkan paling ramai mahu melompat ke Pakatan Rakyat ialah Ahli-Ahli Parlimen Sabah.

Apa yang akan diumumkan tentulah bertujuan untuk menyejukkan hati Ahli-Ahli Parlimen Sabah. Setelah melantik melantik orang Sabah ke dua jawatan penting di Dewan Rakyat - Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan (BBC), Datuk Bung Mokhtar - tentulah Pak Lah sangat arif apa yang perlu ditokok tambah.

Zaid, Mukhriz, Tajuddin ke Lembaga Disiplin langgar arahan parti

Seorang menteri dan dua ahli Parlimen UMNO akan dihadapkan ke Lembaga Disiplin parti kerana bertelingkah di dada akhbar sehingga mencemarkan imej UMNO di mata rakyat.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, ketiga-tiganya iaitu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim; Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir; dan Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman didapati menyalahi pekeliling yang diedarkan oleh ibu pejabat parti yang melarang masalah dalaman parti dibangkitkan di luar UMNO.
“Pekeliling mengenai larangan itu bukan sahaja telah diedarkan kepada semua Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri dan ketua-ketua bahagian sejak sebulan lalu, malah ia turut dikuatkuasakan ke atas semua parti komponen Barisan Nasional (BN).

‘‘Ia satu arahan melarang pertelingkahan parti dibangkitkan dalam media tetapi ketiga-tiga mereka ini melanggarnya dengan bergaduh macam budak kecil sehingga mencemarkan imej UMNO.

“Ketiga-tiga mereka akan dihadapkan kepada Lembaga Disiplin dan bentuk hukuman terserah kepada badan tersebut,” katanya semalam.
Sebelum ini Zaid dilaporkan meminta BN mengambil tindakan terhadap Mukhriz dan Tajuddin kerana mengkritik kerajaan termasuk Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi secara terbuka.

Tindakan itu mencetuskan kenyataan balas Tajuddin yang mempersoalkan kedudukan Zaid dan menggesa Perdana Menteri meneliti semula pelantikan beliau sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Kelmarin, Abdullah berkata, beliau tidak bercadang menilai semula pelantikan Zaid sebagai menteri.

Sebaliknya, tegas beliau, BN dan UMNO mengamalkan pintu terbuka kepada ahli untuk membuat teguran.

Mukhriz rayu Najib pujuk Pak Lah, tidak rela Presiden Umno diaibkan

mStar - Datuk Mukhriz Mahathir, yang lantang mengkritik Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sejak pilihan raya umum ke-12, menemui Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak dua minggu lalu untuk merayu agar beliau "melakukan sesuatu bagi mempercepatkan peralihan tampuk kepimpinan dengan segera."

Mukhriz mengakui telah menemui Najib untuk menyampaikan pendiriannya itu pada 15 Mei lalu, empat hari sebelum ayahnya, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengumumkan keluar Umno di Alor Star.

"Ada perjumpaan dengan beliau (Najib). Itulah, saya terangkan pendirian saya. Beliau kata beliau faham, saya pun merayu kepada beliau melakukan sesuatu.

"Tetapi nampaknya setakat itu sahaja. Masih belum nampak apa-apa lagi," kata beliau yang juga Exco Pemuda Umno ketika ditemui di sini, baru-baru ini. -->>lanjut

Gempar berita Yang Dipertua Dewan Rakyat nak letak jawatan... Pak Lah ketawa riang



Agendadaily - Tidak berapa lama lepas Buletin Utama TV3 Khamis malam menyiarkan berita ura-ura Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia nak meletakkan jawatan jika tidak dapat mengawal karenah Ahli-ahli Parlimen...suasana di lobi Parlimen agak gempar.

Ini kerana waktu itu ada yang ingat berita TV3 berkenaan yang disiarkan itu bermaksud Pandikar Amin nak letak jawatan terus.Bila tersebar cakap-cakap itu maka kebanyakan lain yang tidak melihat berita penuh itu pun kehairanan dan tertanya-tanya sesama sendiri ' betulkah?". -->>lanjut

Rusuhan keperempuanan Melayu

Malaysiakini - Lima jam rusuhan kelmarin melibatkan hampir 100 pelajar sebuah kolej di Mantin dan penduduk sekitarnya. Isu politik?

Hanya gara-gara sekumpulan warga tempatan tidak berpuas hati hubungan seorang pelajar Afrika dengan wanita Melayu di situ sehingga mencetuskan pergaduhan dan menyebabkan cedera parah.

Menurut siasatan polis Negeri Sembilan, beberapa pelajar Melayu dan penduduk sekitar kolej yang tidak senang dengan hubungan tersebut menyerang lelaki Afrika itu.

Serangan sekumpulan 20 hingga 30 lelaki Melayu menyebabkan dua lagi rakan mangsa, juga dari Afrika, turut mengalami kecederaan. -->>lanjut
"Seorang daripadanya dilaporkan parah selepas patah bahagian tangan, manakala dua lagi pelajar berkenaan dibenarkan pulang selepas dirawat sebagai pesakit luar di Hospital Tuanku Ja'afar," kata ketua polis negeri Datuk Osman Salleh.