Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Monday, October 27, 2008

RENUNGAN BERSAMA... - Malaysiakini

  1. Sejak kebelakangan ini tepikan slogan membela bangsa kedengaran hebat sekali. Soal warisan bangsa, semangat dulu kala dan cerita datuk nenek lama dibangkitkan semula. Keris yang disimpan mungkin ada yang ingin kembali menciumnya, sirih pinang mungkin ada yang ingin kembali mengunyahnya, zapin dan joget mungkin ada yang ingin kembali ditarikannya.

  2. Terpulanglah, namun apa yang perlu diingat, perjuangan bangsa itu jauh lebih sempit dari perjuangan membela prinsip Islam yang bersifat sejagat lagi adil untuk semua. Tidak salah perjuangan ingin menolang bangsa sendiri. Namun adalah salah jika ia bertukar menjadi semangat perkauman yang boleh membawa kepada dizalimi pihak yang lain.

  3. Nabi s.a.w sendiri memuji sikap tolong menolong sesama kaum. Baginda s.a.w pernah bersabda: “Sesungguhnya kaum al-`Asy`ariyin apabila habis bekalan mereka dalam peperangan, atau kurang makanan keluarga mereka di Madinah, mereka himpunkan apa yang ada pada mereka dalam satu kain. Kemudian mereka membahagikan dalam satu bekas dengan sama rata. Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

  4. Namun baginda juga memberikan amaran kepada sikap ‘asabiyyah iaitu perkauman atau berpuak yang membawa kepada kezaliman. Baginda bersabda: “Sesiapa yang berperang di bawah rayah ‘immiyyah (bendera kebutaan) dan menyeru kepada ‘asabiyyah atau marah kerana ‘asabiyyah maka kematiannya adalah jahiliyyah”. (Riwayat Muslim).

  5. Rayah ‘immiyyah (bendera kebutaan) adalah kiasan kepada suatu puak yang berhimpun atas suatu perkara yang tidak diketahui sama ada benar atau batil, namun membela atas dasar ketaksuban.

  6. Apakah bezanya antara keluasan prinsip Islam dengan kesempitan perkauman? Jawapannya secara umum; seseorang yang dilahirkan berbangsa melayu, tidak mampu menukar dirinya menjadi arab. Seorang yang dilahirkan berbangsa cina tidak mungkin dapat menjadi melayu. Seseorang yang dilahirkan berbangsa india tidak mungkin mampu menukar dirinya menjadi cina.

  7. Walaupun mungkin dia boleh menyamar, atau membuat tafsiran yang berbagai dalam menukar identiti dirinya, namun hakikat diri dari segi nasab keturunan tidak mungkin dapat diubah. Hal ini berbeza dengan soal pegangan akidah Islam. Di mana, seseorang walaupun apa bangsanya, boleh menjadi muslim lagi mukmin. Bahkan dia boleh mejadi muslim yang terbaik, walaupun dia daripada bangsa paling hina pada pandangan masyarakat, tetapi Islam tidak mendiskriminasikannya.

  8. Maka, Bilal bin Rabah r.a. seorang yang berkulit hitam, berasal dari status hamba abdi yang dihina telah menduduki tempat yang tinggi dalam Islam. Sehingga setiap muslim apabila menyebut sahaja azan untuk solat akan teringat sejarah Bilal yang bertugas sebagai muazzin (tukang azan) Nabi s.a.w. Sehingga orang melayu memanggil ‘tok bilal’ kepada tukang azan.

  9. Sabda Nabi s.a.w: “Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuailah! Tiada kelebihan orang arab ke atas a’jam (yang bukan arab), atau a’jam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan” (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai hasan oleh al-Albani).

  10. Maka perjuangan yang hanya terhad untuk membela sesuatu bangsa cuma, amatlah sempit dan terbatas. Ia perjuangan yang tidak dapat dikongsi kebaikannya oleh kaum yang lain sekalipun keadaan mereka sama.

  11. Umpamanya, perjuangan untuk membela fakir miskin bangsa tertentu tidak dikongsi kebaikannya oleh bangsa yang lain, sekalipun kemiskinan mereka itu sama. Bahkan kadang-kala ia boleh bertukar menjadi perkauman yang amat sempit dan mengorbankan berbagai pihak atas sentimen kepuakan.

  12. Namun jika kemiskinan cuba dilangsaikan atas nama prinsip Islam, sesiapa saja yang miskin ada hak yang boleh diperolehi sedekah Islam –temasuk dari zakat wajib dan wang baitul mal- walau siapapun keturunannya, bahkan walaupun berbeza agama, selagi dia seorang miskin.

  13. Di sudut ikatan nasab pula, seorang cina atau melayu atau india tidak boleh menjadi arab, tetapi mereka boleh menjadi Islam. Apatah lagi, prinsip-prinsip Islam itu mementingkan keadilan tanpa pernah mengenal batasan warna kulit, rupa dan kedudukan.

  14. Firman Allah (maksudnya): Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). (Surah al-Hujurat: 13).

  15. Maka, orang melayu jika mereka hendak mulia, bukanlah dengan inang dan zapin, atau mak yong dan joket, tidak juga institusi raja atau adat, tetapi menegakkan prinsip-prinsip Islam yang tulen.

  16. Bukan bererti saya menyeru agar dihapuskan identiti kaum, adat dan budaya mereka. Tidak! Sama sekali tidak! Jika adat dan budaya tidak bertentangan dengan Islam boleh diteruskan. Namun, kemuliaan insan yang hakiki tidak dapat dicapai hanya di atas semangat puak atau bangsa, sebaliknya dengan menjunjung prinsip-prinsip Islam.

  17. Persis seperti apa yang Allah ingatkan suku Aus dan Kharaj di Madinah. Firman Allah: (maksudnya) “Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah (Islam), dan janganlah kamu berpecah-belah; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu dahulunya bermusuh-musuhan, lalu Allah menyatukan di antara jantung hati kamu, maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu bersaudara (persaudaraan Islam). Dan kamu dahulunya berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu darinya (disebabkan nikmat Islam). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya. (Surah Ali ‘Imran ayat 103).

  18. Kata al-Imam Qatadah al-Sadusi (meninggal 118H) lebih seribu tiga ratus yang lalu kepada orang arab: “Dahulunya bangsa arab ini manusia yang paling hina, paling buruk kehidupannya, paling sesat, paling kurang pakaian dan paling lapar. Dicengkam antara dua singa; Parsi dan Rum.

  19. Demi Allah! Tiada di tanahair arab apa yang memboleh orang lain iri hati kepada mereka. Sesiapa yang hidup di kalangan mereka, hidup dalam keburukan dan yang mati pula, binasa dan dibuang ke dalam api. Mereka dimakan, mereka tidak memakan.

  20. Demi Allah! Kita tidak tahu adanya bangsa di bumi ini pada masa itu yang paling rendah dan lekeh daripada mereka. Sehinggalah Allah membawa Islam kepada kamu (wahai orang arab!). Allah bekalkan kepada kamu al-Quran, Dia membuka kepada kamu bumi jihad, Dia meluaskan untuk kamu rezeki, Dia jadikan kamu memerintah manusia.

  21. Dengan Islamlah Allah berikan kepada kamu apa yang sedang kamu lihat. Bersyukurlah terhadap nikmat-nikmatNya kerana tuhan kamu pemberi nikmat yang sukakan mereka yang bersyukur. Mereka yang bersyukur pula sentiasa mendapat tambahan”. ( Al-Tabari, Tafsir al-Tabari –tahziban- 2/349, Damsyik: Dar al-Qalam).

  22. Sebelum itu, saya selalu ulangi apa yang ‘Umar bin al-Khattab ucap ketika membuka Baitul Muqdis, setelah umat Islam berjaya membebaskan kota suci itu: “Kita dahulunya adalah kaum yang hina, Allah telah memuliakan kita dengan Islam, andainya kita mencari kemuliaan selain dari apa yang telah Allah muliakan kita dengannya maka kita akan dihina oleh Allah”. Riwayat ini sanadnya dikatakan sahih oleh al-Hakim dan disokong oleh al-Zahabi (Al-Hakim, al-Mustadrak, 1/237, Beirut: Dar al-Ma’rifah).

  23. Maaf jika saya sebutkan, apalah sangat yang hendak dibanggakan dengan bangsa melayu jika dilihat pada realiti hari ini secara perbandingan? Kita bukan yang paling berjaya dalam ekonomi, tidak juga dalam pelajaran akademik. Bahkan politik melayu pun dalam banyak keadaan telah mengorban bangsa sendiri.

  24. Orang lain berpolitik secara seni yang akhir mengaut untung untuk dibahagi sesama mereka. Sementara kita bertarung bermati-matian sesama sendiri sekalipun sehingga tergadai negeri dan kota. Kedengkian sesama sendiri, melebihi cemburu kita kepada ‘orang lain’.

  25. Ada pula yang diberi amanah, negara dijadikan modal untuk kocek sendiri, anak menantu dan juga segala macam kroni. Sementara yang hendak membaiki, ada pula yang sanggup menanggalkan prinsip perjuangan kerana melihat ‘kerusi idaman’.

  26. Begitulah kita seadanya. Silap hari bulan, ‘yang dikejar tidak dapat, yang dikendung berciciran’. Mungkin kita mempunyai kejayaan menjadi bangsa yang memliki ‘penagih dadah yang teramai’, ‘pengidap HIV AIDS yang terbanyak, berjaya memenuhi semua jawatan mat rempit dan mat lepak dan segala macam kedudukan yang bangsa lain dalam negara ini kosongkan agar dapat kita penuhi tanpa persaingan. Itulah realitinya, suka atau tidak!

  27. Kalau muncul sesiapa yang kononnya pejuang bangsa, kita pun tidak pasti, adakah dia ikhlas, atau untuk merebut kerusi pilhanraya? Sebabnya, yang bercakap tentang kepentingan bangsa itulah juga yang melonggokkan keseronokan kepada anak muda melayu sehingga mereka hanyut dan menjadi pemuja orang politik yang telah memberi kebebasan yang ‘seronok giler’ kepada mereka.

  28. Mereka juga kadang-kala yang menindas sesama bangsa kerana kepentingan kocek sendiri, kemudian apabila datang muncul berkempen mereka berlagak menjadi pejuang bangsa, bahkan agama. Siapa yang menjadi “ali baba?”, ”siapa yang menjual tanah melayu?” siapa yang mendiskriminasi sesama melayu? Sebahagiannya, mereka inilah.

  29. Sementara melayu yang menggunakan nama Islam pula, ada yang hanya menjadikannya modal kempen. Hari ini prinsip-prinsipnya pun sudah mula luntur. Dulu ada yang bukan main ekstrim sehingga saya pun diserang dan dituduh longgar. Hari ini ada di kalangan penceramah yang sedemikian yang kelihatan bukan sahaja longgar, tapi mungkin boleh terlondeh. Ada juga di kalangan semua itu yang benar-benar jujur, saya tidak nafikan.

  30. Saya katakan; masa depan orang melayu tidak akan dapat dijamin oleh semua slogan dan kempen-kempen bermusim ini. Penyelesaian yang sebenar adalah semua pihak di kalangan umat Islam tanpa mengira bangsa di negara ini hendaklah kembali kepada prinsip-prinsip Islam dalam al-Quran dan al-Sunnah.

  31. Penafsiran terhadap Islam ini hendaklah bebas dari kepentingan kerusi, parti, bangsa, puak, mazhab, aliran dan segalanya. Hanya Islam yang tulen, seperti mana hari ia diturunkan oleh Allah. Itulah penyelamat arab zaman dahulu, dan itulah penyelamat melayu!

  32. Bukan Islam ala melayu yang mewajibkan Marwan bin Ah Seng mengubah nama bapa kerana bapanya cina dan Ah Seng bukan nama arab. Tetapi dapat pula menerima Marwan bin Awang, kerana Awang bangsa melayu sekalipun Awang bukan nama arab.

  33. Bukan yang sibuk dengan orang lain hendak menggunakan nama Allah –pada hal Allah mengizinkan-, tetapi tidak pula sibuk membaiki penerangan akidah. Bukan yang hanya meletakkan nama Islam untuk politik, tetapi gagal mengislamkan lidah ketika berkempen politik. Bukan hanya yang menggunakan nama Islam untuk mengutip zakat, tetapi melupai amanah Islam dalam membahagikan zakat.

  34. Begitulah seterusnya. Islam tulen, seperti zaman salaf dalam akidah dan ibadah, dan melihat keluasan agama dalam urusan umum kehidupan. Islam yang akan menjadikan kita umat dakwah dan pembawa risalah keagungan agama, bukan yang hanya memikir pembinaan bangunan tetapi membiarkan keruntuhan akidah dan akhlak.

  35. Seperti kata al-Nadwi yang selalu saya ulangi: “Hendaklah orang Arab ketahui bahawa mereka tidak memasuki (pentas) sejarah kecuali dengan jalan risalah Islam dan dakwah islamiyyah. Allah tidak menumbuhkan kecintaan (orang lain) kepada mereka dalam jiwa dan hati, tidak tersebar bahasa mereka dengan sebegini luas, ia tidak kekal dan abadi, tidak ditulis dengannya ilmu yang banyak, tidak terbentuk dengannya perpustakaan yang begitu besar yang mana ulama bukan Arab mendapat habuannya lebih dari orang Arab sendiri, kecuali dengan sebab kelebihan al-Quran dan syariat Islam. Orang Arab tidak akan kembali kepada kedudukan mereka yang awal dan tidak akan memasuki (pentas) sejarah sekali lagi melainkan melalui pintu yang mereka masuk pada awalnya”. (Al-Nadwi, Kaif Dakhal al-‘Arab al-Tarikh, m.s 26, cetakan: Al-Majma’ al-Islami al-‘Ilmi, Lacknow, India).

  36. Seperti orang arab pada hari ini menjadi lemah dan hina kerana meninggalkan Islam tulen, demikian nasib kita akhirnya jika tidak kembali kepada sumber agung Islam; al-Quran dan al-Sunnah.
Sumber artikel dari - Pemuda Umno Taman Ehsan

Belum sampai masa untuk debat terbuka - Malaysiakini

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Mustapa Mohamed berpendapat belum sampai masanya untuk parti itu mengadakan debat secara terbuka sebagai satu cara memilih pemimpin.

Beliau bimbang sekiranya debat secara terbuka diadakan akan menyebabkan para perwakilan hanya memilih calon yang petah bercakap tetapi tidak mampu menunaikan tanggungjawab dengan baik kepada ahli dan rakyat.
“Apa yang penting kita kena buat pilihan yang tepat, bukan setakat kerana dia petah berpidato. Kalau debat nanti kita khuatir ahli yang terpesona dengan kepetahannya akan memilih calon tersebut walaupun hakikatnya calon itu tidak boleh bekerja,” katanya.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai cadangan diadakan debat secara terbuka melibatkan calon pemimpin tertinggi parti bagi membolehkan perwakilan memilih pemimpin berwibawa.

Mustapa berkata demikian selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Jeli hari ini.

Mesyuarat Umno Kota Tinggi kecoh - Malaysiakini

Persidangan perwakilan Umno Bahagian Kota Tinggi hari ini tegang seketika apabila beberapa ahli mendesak mesyuarat ditangguhkan kerana tidak bersetuju dengan pemilihan Timbalan Pengerusi Tetap Sarwani Sain mempengerusikan persidangan.

Pertelingkahan timbul apabila beberapa perwakilan termasuk Naib Ketua bahagian Mohd Zain Ariff mahu Pengerusi Tetap, Mohamadon Abu Bakar yang didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin Umno baru-baru ini, dibenarkan mempengerusikan persidangan itu.

Setiausaha Umno Bahagian Rosleli Jahari, bagaimanapun, menjelaskan surat yang diterimanya dari Setiausaha Kerja Umno Brig Jen (B) Datuk Husainay Hashim pada 23 Oktober lalu, menjelaskan kedudukan Mohamadon dan bekas naib ketua Pemuda Umno bahagian A. Malik Daeng Rahman, sebagai tidak layak untuk menghadiri persidangan hari ini.

Menurut laporan Bernama, penjelasan Rosleli dan surat itu yang diedarkan kepada para perwakilan gagal meredakan pertelingkahan antara kedua-dua pihak, sehingga menyebabkan campurtangan Ketua Umno Bahagian Datuk Seri Syed Hamid Albar.

syed hamid albar 02Syed Hamid berkata semua pihak hendaklah menghormati keputusan Lembaga Disiplin Umno dan menggunakan saluran serta kaedah sedia ada untuk menyuarakan bantahan.

"Jikalau setiap daripada kita mula menjadi peguam dan mentafsirkan peraturan dan undang-undang secara sendiri, kita tidak akan ke mana-mana. Hormatilah keputusan Lembaga Disiplin. Jikalau tidak bersetuju, bawalah ke Ibu Pejabat Umno," katanya.

-->>selanjutnya

Gandingan Shahrizat - Azalina Vs Rafidah - Kamalia ~ Malaysiakini

Oleh : Hakimie
Kemungkinan besar kita akan menjadai saksi kepada pertandingan 3 penjuru juga bagi merebut kerusi Timbalan Presiden setelah keadaan sedikit stabil dan terkawal, setelah 4 minggu berlangsungnya mesyuarat bahagian-bahagian. Kita kita pasti melihat saingan hangat antara 3 calon Pemuda , Mukhriz , Khairy dan juga Khir Toyo yang telah melayakan diri bagi merebut kerusi Ketua pemuda UMNO Malaysia.

Kedudukan bagi pertandingan Timbalan Ketua sekarang adalah Muhyiddin 63, Mohd Ali 23, Muhd Taib 15 setelah 99 bahagian bermesyuarat. Kini 100 bahagian lagi untuk menentukan pertandingan ini akan terjadi dan Mohd Ali hanya memerlukan 16 pencalonan lagi sementara Muhd Taib memerlukan 24 pencalonan lagi dari 100 bahagian ini.

Perebutan timbalan wanita juga menyaksikan ada pertandingan akan berlaku di antara Datuk Kamalia Ibrahim dan juga Datuk Seri Azalina Othman Said di mana Datuk Seri Azalina hanya memerlukan 10 pencalonan lagi untuk bertanding sebagai Timbalan Ketua Wanita menentang Datuk Kamlia yang telah layak untuk bertanding . Pasti Datuk Seri Shahrizat Jalil akan menentang Ketua nya , Tan Sri Rafidah Aziz.

Gandingan Sharizat - Azalina dan gandingan Rafidah - Kamalia akan pasti berlaku dan ini akan memeriahkan lagi suasana di PWTC nanti. Sementara itu Ketua Puteri UMNO akan menyaksikan pertandingan 5 penjuru dan sehingga malam ini, Rosnah mengumpul sejumlah 53 pencalonan untuk memintas kedudukan Shahaniza yang sebelum ini berada di hadapan.

Hari ini, Shahaniza jatuh ke tempat kedua dengan mengumpul 51 pencalonan. Tiga lagi calon ketua Puteri turut menambah bilangan pencalonan masing-masing.Pengerusi Biro Keahlian Puteri Umno Datin Ismalina Ismail kini mengumpul 25 pencalonan ,Manakala setiausaha pergerakan itu Bibi Sharliza Mohd Khalid pula mendapatkan 20 pencalonan .Begitu juga ketua Puteri Umno Pulau Pinang, Azlina Mehtab Mohd Ishaq yang memperolehi 10 sehingga ini.

Bagi timbalan ketua puteri UMNO , YB Nolee Ashilin yang akan di tentang oleh Shahanim nampak mengunguli kerusi ini

Debat terbuka bukan untuk bercakaran - Malaysiakini

Calon Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menegaskan debat terbuka yang dicadangkannya bagi calon-calon yang bertanding merebut jawatan ketua pergerakan itu bukan bermaksud untuk bercakaran tetapi bagi menjelaskan prinsip perjuangan masing-masing.

Katanya, debat tersebut akan dijalankan dengan tanggungjawab dan tertib.

Khairy turut mengucapkan terima kasih kepada seorang lagi calon bagi jawatan itu, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo kerana telah menyahut cabaran beliau untuk berdebat secara terbuka.
“Debat akan dijalankan secara gentleman, saya cuma minta diberitahu tempat, masa dan tarikh, saya akan datang,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka MIC sempena sambutan Hari Deepavali di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.
Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut keengganan seorang lagi calon, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir untuk terlibat dalam debat terbuka tersebut.

Ketika ditanya mengenai harapan beliau untuk memenangi jawatan Ketua Pemuda UMNO pada pemilihan parti Mac depan, Khairy yakin peluang untuknya memenangi jawatan itu adalah cerah.

Mukhriz dan Perubahan - Takut berdebat ??? - Malaysiakini

Cadangan debat antara calon Ketua Pemuda UMNO, jika di lihat dari segi sudut yang positif sebenarnya amat baik sekali bagi menerangkan apakah visi masing-masing untuk membuat perubahan dalam kepimpinan Pemuda UMNO sehingga sanggup untuk menawarkan diri terutama sekali kepada kepada calon yang mahu membuat satu perubahan. Pemuda mahu tahu , Apa yang mahu di ubah ? .Dua calon lain , KJ dan KT sudah beersetuju untuk berdebat , hanya Mukhriz sahaja yang enggan berdebat, beliau berkata bahawa ini hal dalaman parti dan enggan berdebat .

Walaupun ini satu agenda dalaman parti , namun tidak ada apa yang perlu di khuatiri. selama ini banyak perihal dalaman parti telah di bogel kan oleh Mukhriz dan ayahnya Tun Mahathir , kenapa sekarang baru beliau mahu menjaga hal dalaman parti. Lagipun jika tidak mahu mendedahkan hal dalaman parti, debat sahaja dari sudut yang positif, Pemuda mahu tahu apakah perubahan besar yang mahu dibuat oleh Mukhriz , pemuda juga mahu tahu mengenai pemuda berani dan juga mengenai setiakawan.

Eloklah di jemput semua perwakilan untuk menjadi saksi , biarlah mereka mengetahui dan memikir secara matang dan waras setelah menyaksikan debat ini. Untuk menjadi seorang Ketua Pemuda UMNO , perlu berani, terutama sekali setelah melaungkan slogan berani berubah. Kenapa Mukhriz menjadi ayam betina dan juga tikus mondok. Pemuda mahu lihat pemimpin mereka berani , berani dalam menempuh apa juga cabaran termasuk lah debat,

Ini adalah satu gelanggang yang sihat agar pemuda tahu apakah visi bakal Ketua Pemuda . Daripada berikan ‘ ang pow ‘ yang besar , lebih baik jumpa mereka semua dan berikan idea-idea dan penerangan mengenai kepimpinan Pemuda, Ini akan membuta Pemuda kelihatan lebih gah dan berani apabila kesemua calon Pemuda sanggup membincangkan dan mengutarakan visi mereka.

Kami akan dapatkan lebih banyak pandangan mengenai debat ini , jika ramai yang menyatakan bahawa ia Adalah satu debat yang baik , elok lah diteruskan cadangan debat ini Kita boleh teguk anak- anak muda yang jantan bertarung di pentas secara rasional. Mukhriz juga tidak perlu menunggu pandangan dari Tun mengenai debat ini atau menunggu arahan selanjutnya dari Tun . Ramai juga yang berkata bahawa Mukhriz juga telah memaklumkan kepada Tun mengenai debat ini dan hanya menunggu Tun memarahi calon-calon yang lain , terutamanya Khairy Jamaluudin yang sememang Tun sangat tidak suka. Kita tunggu saja Tun memarahi Khairy di blognya nanti.

Ada juga cadangan , jiak Mukhriz tidak berani berdebat sendiri agar membawa ayahnya , kerana mereka dibenarkan membawa seorang penyokong untuk menyakan soalan kepada peserta lain. Ini amat menarik , kerana ramai yang mahu melihat Tun bertanyakan soalan kepada Khairy secara terus kerana selama ini mereka hanya mendengar dan membaca sindiran Tun sahaja dan Khairy tidak pernah memberikan respons langsung kepada segala tohmahan dan juga sindiran Tun.

Pasti debat ini akan menjadi hebat sekali. “Come on” lah Mukhriz ……… jangan jadi ayam betina atau tikus mondok……. berani kerana benar,…..