Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Sunday, July 27, 2008

Tidak mustahil UMNO-Pas bersatu - Ahmad Shabery

KUALA TERENGGANU — Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata penyatuan antara Umno dan PAS bukan sesuatu yang mustahil kerana kedua-dua parti itu pernah bersatu di bawah sebuah pakatan sebelum ini.

Beliau berkata apa yang lebih penting, kedua-dua parti itu perlu berbincang dengan hati yang ikhlas bagi memastikan penyatuan itu dapat memberi kebaikan kepada mereka.
“Insya-Allah...tiada apa yang mustahil kalau kita lihat kepada sejarah dahulu pun pernah waktu yang lebih runcing lagi pada 1969, akhirnya kita boleh wujudkan satu formula yang lebih besar iaitu pakatan yang dinamakan Barisan Nasional (BN), bersama PAS,” katanya.

Ahmad Shabery diminta mengulas mengenai cadangan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik semalam, supaya UMNO dan PAS dibubarkan dengan menubuhkan sebuah parti baru berlandaskan Islam bagi menyatukan orang Melayu dan sebagai tempat berlindung kepada semua pihak termasuk bukan Islam.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis ramah mesra Pengerusi Badan Perhubunan Umno Terengganu Datuk Ahmad Said dengan pemimpin empat peringkat Bahagian-Bahagian Umno negeri itu di sini malam tadi.

Menteri Besar Kelantan itu berkata Islam menepati semua matlamat perjuangan termasuk politik dan perlu dijadikan asas kepada perjuangan mana-mana parti politik yang inginkan kepada perjuangan sebenar.

Mengulas perkara itu, Ahmad Shabery berkata tiada sebab kenapa kedua-dua parti itu tidak boleh mencari formula untuk bersatu demi kepentingan negara pada masa depan dan ia tidak semestinya melihat hanya untuk orang Melayu dan Islam tetapi perpaduan yang boleh dimanfaatkan oleh semua kaum di negara ini.

Beliau berkata kedua-dua parti berkenaan perlu melihat penyatuan itu dalam konteks yang lebih besar berbanding sebelum ini, terutama dalam menghadapi keadaan sekarang yang lebih mencabar.
“Kalau ada hasrat suci untuk melihat ada penyatuan di kalangan orang Melayu dan Islam, saya rasa baik kita kembali kepada asal iaitu pakatan yang pernah kita tubuhkan atas nama UMNO itu sendiri.

“Kalau kita ikhlas tentang soal penyatuan, soal apakah bentuknya tidak penting. Tetapi yang pentingnya kesediaan untuk kita duduk berbincang dan muzakarah, dapat kita teruskan.

“Kita tidak mengenakan apa-apa syarat sebab bagi PAS sendiri sekiranya dia boleh duduk bersama parti-parti lain yang tidak pun bercakap tentang soal Islam, yang ada rekod menentang negara Islam, kenapa ia ingin mengenakan pelbagai syarat dan bentuk kerjasama dengan UMNO,” katanya.

Gambar 'lucah' di siaran Astro?

Oleh : Eina Reina

26/7/2008 - DUA hari lepas saya terserempak dengan satu cerita channel astro yang memaparkan kisah orang asli di luar negara. Apa yang mengejutkan saya siaran itu memaparkan wanita tanpa baju secara terang dan jelas.

Siaran tu rasanya dalam satu jam. Memang tak ada tapis-tapis langsung. Amat memalukan dan lebih sakit hati, org-orang lelaki dirumah sampai tak berkelip mata tengok. Suruh tukar channel lain baru tukar.

Kenapa tak ada orang bising-bising pasal ni? Tak ada ke orang tapis siaran macam tu? Selama sejam seolah-olah penonton dihidangkan dengan filem lucah secara percuma.

Kalau artis pakai seksi ramai orang bising tapi ini bukan seksi tapi dah kira tahap bogel. Tolonglah siapa-siapa yang prihatin buatlah sesuatu. - mStar

Guru antara ratu pondan ditahan

AMBIL KETERANGAN - Dua antara 16 peserta ratu cantik pondan yang ditahan di sebuah resort terkemuka di Telong, Bachok, malam kelmarin.
Oleh : Haspaizi Mohd Zain
BACHOK Seorang guru antara 16 peserta ratu cantik pondan ditahan penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK), di sebuah resort terkemuka di Telong, di sini, malam kelmarin.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguat Kuasa JHEAIK, Mohd Abdul Aziz Mohd Nor, berkata pondan yang berusia antara 20 hingga 30 tahun itu ditahan kira-kira jam 9 malam ketika sedang beraksi dengan pakaian wanita seperti gaun malam, kebaya dan pakaian mandi di sebuah dewan di resort itu.

"Tiga lagi peserta berjaya melepaskan diri dengan terjun ke sungai berdekatan, manakala yang ditahan dibawa ke pejabat JHEAIK di Kota Bharu untuk siasatan lanjut," katanya.

Beliau berkata, guru berkenaan bertugas di sebuah sekolah rendah di daerah ini.

"Guru yang bertugas di sebuah sekolah rendah di daerah ini itu dibawa ke pejabat JHEAIK di Balai Islam, Lundang, Kota Bharu bersama 15 pondan lain untuk diambil keterangan," katanya.

Mohd Abdul Aziz berkata, ketika serbuan dilakukan, semua pondan itu berpakaian wanita seperti gaun malam, kebaya, kasual dan pakaian mandi.

"Ketika serbuan dilakukan, ada kira-kira 300 tetamu menyaksikan pertandingan itu dan difahamkan mereka yang ingin menyertai pertandingan itu dikenakan bayaran RM38," katanya.

Beliau berkata, dianggarkan 50 pondan menyertai pertandingan itu tetapi sebahagiannya berjaya melarikan diri selepas menyedari kehadiran penguat kuasa agama itu.
Click here!

Dunia Glamour Punya Cerita

Datin Ezurin
Dia dulu model and pernah juga la berlakon dalam satu drama with Faizal Yusof tapi tak ingat la tajuk apa.Antara iklan yg pernah dia jadi model is MAA insuranse.

Hubby dia Tengku Yaccob owner of MAA insuranse and antara 10 orang terkaya dia Malaysia tahun lepas.Tengku Yaccob ni anak kepada Tengku Abdullah-Melewar Group big boss.

NAmer die Datin Ezurin

Politik wang: BPR pantau pemilihan Umno

Umno akan bekerjasama dengan Badan Pencegah Rasuah (BPR) bagi memastikan tiada elemen rasuah wujud menjelang pemilihan parti pada Disember ini, kata Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Beliau yang juga ahli Parlimen Putrajaya berkata ini berikutan Lembaga Disiplin tidak mempunyai kapasiti untuk menjalankan pemeriksaan dan tindakan disiplin akan diambil selepas mendapat laporan daripada BPR.
"Lembaga Disiplin tidak mempunyai kapasiti untuk membuat pemeriksaan. Selepas BPR membuat pemeriksaan, kita akan menghantar laporan itu kepada Lembaga Disiplin untuk mengambil tindakan disiplin.

"Itu yang akan kita lakukan kerana Lembaga Disiplin tidak mempunyai mekanisme untuk memeriksa di mana mereka yang terbabit mendapatkan wang," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Umno cawangan Matahari di Presint 8 di Putrajaya semalam.
Bernama melaporkan beliau berkata langkah itu juga sebagai menunjukkan keseriusan kerajaan membanteras politik wang kerana bimbang jika wujud unsur sedemikian ada pemimpin "diperkudakan" orang tertentu.
"Kita nak membanteras politik wang kerana kita takut bila ada unsur politik wang, ada orang yang memperkuda-kudakan orang.

'Jadi boneka'

"Saya benarkan awak ditaja, bertanding menentang orang lain kemudian dia bagi duit. Jadi, bila dia menang, dia akan jadi boneka," katanya.
Tengku Adnan berkata jawatankuasa bagi memantau perjalanan mesyuarat cawangan telah ditubuhkan yang akan menyelesaikan masalah berbangkit selain politik wang.

Sehubungan itu, katanya tidak semua masalah yang timbul akan dibawa ke Lembaga Disiplin bagi membolehkan keputusan dibuat dengan segera.
"Kita akan bawa ke jawatankuasa pengurusan untuk memutuskan jika cawangan itu tak cukup korum, tak bagi orang masuk, sekat orang, (jadi) jawatankuasa yang khusus ditubuhkan di Ibupejabat akan meneliti semua perkara ini.

"Kita serah kepada jawatankuasa pengurusan untuk menentukan mengikut lunas perlembagaan. Jika perlu mesyuarat semula, mesyuarat semula dan jika cawangan atau bahagian itu perlu digantung, digantung," katanya.