Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast Hapuskan Kekejaman Hapuskan Kekejaman Hapuskan Kekejaman
Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Wednesday, April 30, 2014

BERITA TERTUNDA... Kafe Siber berhampiran Masjid Ar Raudhah, Pekan Tanjong Karang, musnah terbakar

Lari bertempiaran selamatkan diriTANJONG KARANG (26/04/2014) - Sebuah kafe siber berhampiran Masjid Ar Raudhah, Pekan Tanjong Karang, di sini mengalami kerugian hampir RM70,000 setelah musnah terbakar dalam satu kebakaran dalam kejadiran jam 5.30 petang kelmarin.

Dalam kejadian itu, bunyi letupan kuat mengejutkan beberapa remaja yang leka bermain permainan video di kafe siber itu sebelum lari menyelamatkan diri.

Difahamkan, bunyi letupan itu dipercayai berpunca dari litar pintas di bahagian belakang berhampiran tandas yang cukup kuat sebelum disusuli kepulan asap memenuhi ruang kafe siber terbabit.

Pekerja kafe siber, Faizal Johari, 28, berkata, dia terkejut apabila terdengar bunyi letupan yang tiba-tiba dan ketika kejadian, ada beberapa remaja leka menggunakan komputer.

"Tak fikir panjang, kami semua terus keluar selamatkan diri dan sempat hubungi pihak bomba serta pengurus kedai untuk beritahu kedai terbakar.

"Nasib baik tak ada siapa yang cedera. Semua peralatan rosak dan kerugian mungkin hampir RM70,000," katanya.

Manakala seorang pekerja kedai makan, Hasmah Mohd Said, 47, berkata, jeritan rakannya yang ketika itu berada di bahagian dapur mengejutkannya yang sedang mengemas ruang depan kedai.

"Saya terkejut bila dengar kawan jerit ada asap tebal keluar dari bahagian atas kedai kafe siber sebelah kedai makan itu. Saya pun cepat-cepat jenguk belakang kedai.

"Waktu itu kami panik dan tak tahu nak buat apa-apa. Tapi cepat-cepat keluarkan tong gas dari dapur sebab takut api merebak sehingga ke kedai makan. Tapi Alhamdulillah, tindakan pantas pihak bomba yang datang tak lama selepas itu berjaya padamkan api," katanya.

Sementara itu, Ketua Operasi yang juga Penyelia Pasukan Balai Bomba dan Penyelamat Sekinchan, Mohammad Ishak berkata, pihaknya menerima panggilan orang awam pada jam 5.38 petang.

Menurutnya, jentera bersama anggota Balai Bomba dan Penyelamat Tanjong Karang tiba ke lokasi kejadian tiga minit selepas panggilan manakala jentera di Sekinchan tiba 10 minit selepas itu.

"Seramai 17 anggota bomba bertungkus lumus memadamkan kebakaran dan siasatan awal mendapati, kebakaran itu berpunca dari lihat pintas serta pendawaian komputer.

"Kita berjaya memadamkan kebakaran dalam tempoh 10 minit dan memandangkan kawasan kebakaran di deretan kedai tepi jalan, kedai berhampiran turut disiram di bahagian tertentu bagi menggelakkan api merebak," katanya.

No comments: