Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast Hapuskan Kekejaman Hapuskan Kekejaman Hapuskan Kekejaman
Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Tuesday, January 6, 2009

Tangani pengaruh Yahudi menerusi sains dan teknologi - Malaysiakini

Negara-negara Islam yang mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel perlu bertindak memutuskan segera hubungan sebagai tindak balas membantah kekejaman rejim Yahudi itu terhadap penduduk Palestin di Semenanjung Gaza.

Bekas Duta Malaysia ke Emiriah Arab Bersatu (UAE) Datuk Syed Hussein Al-Habshee ketika menyarankan demikian juga berkata, umat Islam hanya dapat mempertahankan nasib mereka dengan berkesan daripada sebarang kekejaman dan penganiayaan menerusi pendidikan, sebagaimana dilakukan Yahudi.

Beliau memberi contoh bagaimana pendidikan cemerlang berjaya meletakkan Yahudi sebagai bangsa yang terkedepan.

Katanya, 14 juta Yahudi di seluruh dunia berjaya melahirkan 150 orang pemenang anugerah Nobel berbanding hanya tiga yang beragama Islam daripada sejumlah 1.4 bilion umatnya.
“Langkah strategik dan jangka panjang untuk menangani pengaruh Yahudi adalah menerusi pendidikan serta penguasaan sains dan teknologi,” katanya.
Sementara itu, antara negara Islam yang mempunyai hubungan diplomatik dengan Tel Aviv ialah Mesir, Jordan dan Turki.
“Negara-negara terbabit perlu dengan segera memanggil balik duta-duta mereka di Israel dan memutuskan hubungan diplomatik dengan negara Yahudi itu,” katanya.
Beliau yang kesal dengan reaksi lemah negara-negara Arab terhadap kekejaman Israel berkata, negara di rantau Timur Tengah yang kaya dengan minyak itu seolah-olah tidak mempedulikan nasib yang sedang menimpa penduduk Palestin.

Serangan udara, laut dan darat Israel terhadap Semenanjung Gaza yang bermula sejak 27 Dis lepas mengorbankan lebih daripada 500 penduduknya setakat ini, termasuk kanak-kanak, wanita dan warga emas. Syed Hussein juga berkata, Liga Arab yang dianggotai oleh 22 buah negara rantau Timur Tengah itu gagal memperjuangkan nasib penduduk Palestin dan membebaskan mereka daripada penjajahan Yahudi.

No comments: