Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast Hapuskan Kekejaman Hapuskan Kekejaman Hapuskan Kekejaman
Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Saturday, September 6, 2008

ANCAMAN FAHAMAN ISLAM LIBERAL DI MALAYSIA

Oleh : Maarof Salleh

SEMINAR menangani pemikiran Islam liberal anjuran Persatuan Ulama Malaysia (PUM) baru-baru ini, jelas memaparkan kebimbangan terhadap gejala yang boleh memesongkan elit negara itu.

Di rantau ini, fenomena Islam liberal telah agak lama muncul terutamanya di Indonesia. Namun di Malaysia dan Singapura, pembahasannya masih baru.

Sebelum ini, isu agama yang lebih ketara ialah tengkarah antara fahaman kaum tua dan kaum muda (fahaman Wahhabi dan Ahlus Sunah Waljamaah; meskipun pengamal Wahhabi menegaskan mereka termasuk dalam golongan Ahlus Sunah).

Dari sudut peribadi, pemikiran Islam liberal dikatakan boleh menimbulkan keraguan terhadap Islam di kalangan umat Islam sendiri. Dari sudut syariah pula, pemikiran Islam liberal dianggap boleh menimbulkan kekeliruan dan kecelaruan pemikiran dalam masyarakat yang akhirnya akan membawa perpecahan.

Pemikiran Islam liberal juga menafikan kewenangan agama. Iaitu agama tidak lagi merupakan penentuan ulama tetapi bersifat terbuka terhadap sesiapa juga.

Kaedah dipakai pemaju Islam liberal juga dianggap menyalahi persepakatan dalam keilmuan Islam berdasarkan sunah dan ijmak.

Debat Islam liberal ini mungkin mengelirukan beberapa pihak disebabkan terdapat kepelbagaian takrifnya. Mereka yang membaca tulisan Charles Kurzman (Liberal Islam: A Sourcebook, Oxford University Press, 1998), misalnya, akan terkeliru melihat tokoh antisekularisme Indonesia, Encik M. Natsir, diletakkan bersama dengan Encik Nurcholish Madjid, pemuka sekularisasi dalam Islam, sebagai pendukung Islam liberal.

Encik Kurzman mempermudah definisi Islam liberal kepada sesiapa jua Muslim yang mengkritik kedua-dua 'Islam adat' (tradisional) dan 'Islam revivalisme' iaitu bersikap terbuka dan positif terhadap kemodenan dan sedia menerima hasil kemodenan seperti demokrasi, hak-hak asasi manusia, pluralisme dan sebagainya.

Walhal, bukan semua orang yang menghargai nilai-nilai demokrasi itu termasuk dalam golongan penganut Islam liberal. Harus ada ciri-ciri tertentu lain, termasuk dari sudut intelektual dan moral untuk menjelaskan siapa yang masuk atau tidak dalam kelompok Islam liberal.

Pada seminar PUM, kritikan hebat telah dibuat terhadap beberapa idea utama pemikiran Islam liberal.

No comments: