Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast Hapuskan Kekejaman Hapuskan Kekejaman Hapuskan Kekejaman
Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Friday, June 27, 2008

KES BUNUH WANITA MONGOLIA

PAK LAH: NAJIB DAN ISTERI TIDAK TERLIBAT
Tindakan akan diambil terhadap blogger Raja Petra
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata semalam timbalan beliau, Datuk Seri Najib Abdul Razak, dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansur, tidak terlibat dalam pembunuhan seorang wanita Mongolia di negara itu pada 2006.

Beliau berkata tindakan akan dikenakan ke atas blogger dan pengendali laman blog Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamaruddin, yang membuat dakwaan itu melalui satu akuan berkanun.
"Saya tidak percaya bahawa Najib dan Rosmah terlibat dalam kes ini," kata Datuk Seri Abdullah kepada pemberita.

"Peguam Negara telah memberitahu saya bahawa satu siasatan akan dijalankan dan tindakan akan diambil terhadap dia," kata Datuk Abdullah, merujuk kepada Raja Petra.
Raja Petra telah menandatangani satu akuan berkanun awal bulan ini, mendakwa bahawa beliau mempunyai bukti bahawa Datin Rosmah turut memainkan peranan dalam pembunuhan mendiang Altantuya Shaariibuu, 28 tahun.

Sebelum ini, beliau menghadapi tuduhan menghasut kerana mengaitkan Datuk Seri Najib dalam pembunuhan itu.

Seorang pengamat politik, Abdul Razak Baginda, yang rapat dengan Datuk Seri Najib, sedang dibicarakan atas dakwaan bersubahat dalam pembunuhan mendiang Altantuya. Dua pegawai polis dari Unit Tindakan Khas Bukit Aman, yang pernah bertugas sebagai pengawal peribadi Datuk Abdullah dan Datuk Seri Najib, menghadapi tuduhan membunuh mendiang.

Datuk Seri Najib telah berulang kali menafikan sebarang pelibatan dalam pembunuhan mendiang, yang mayatnya telah diletupkan dengan alat letupan.

Datuk Seri Abdullah berkata tindakan Raja Petra 'tidak dapat diterima', dan menafikan dakwaan Raja Petra bahawa beliau pernah melihat satu laporan risikan tentera berhubung pembunuhan itu.
"Tidak, saya tidak ingat ada menerima apa-apa. Dia boleh kata apa saja tapi saya tidak melihatnya," kata Datuk Seri Abdullah.
Datuk Seri Najib menyifatkan dakwaan beliau terlibat sebagai satu 'penipuan' yang bertujuan mencemari namanya.

No comments: