Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Monday, September 15, 2014

Anak Muda + Orang Tua..???

Anak muda merupakan satu golongan yang mempunyai tenaga yang banyak dan darah yang panas, anak muda mampu melawan dan memberi tentangan yang hebat dalam perjuangan untuk menegakkan apa yang diperjuangkan. Ini sudah terbukti dalam sejarah, lihatlah mana sejarah pun, gerakkan yang digerakkan anak muda kebanyakkan mencapai kejayaan yang membanggakan.


Orang tua adalah golongan yang mempunyai umur yang panjang, dan orang tua yang mengisi umurnya dengan menilai dan memgambil pengajaran dari pengalamannya merupakan orang tua yang penuh dengan hikmah. Umur yang panjang juga membentuk orang tua tersebut dengan ketokohan dan karisma. Pengalaman yang mengajarnya menjadikan jiwanya kekar disebalik tubuh yang lemah.

Anak muda sering kali bertelagah dengan orang tua, kenapa? anak muda mumpunyai pandangan dan persepsi yang sering bercanggah, darah muda yang panas itu sering kali tidak sabar dan tidak faham dengan tindakan si tua yang dianggap lambat dan lembik. Lebih teruk lagi bila mana hikmah tindakan si Tua tidak difahami oleh anak muda. Jiwanya akan memberontakkan dan melawan sehabis daya. Mulalah sikap kurang ajar dan tiada adab lantaran tidk sekepala dan tidak saling memahami.

Persoalannya, perlukah anak muda dan orang tua bersama? 

Jikalau perlu adakah boleh bersama dua golongan yang sering tidak sekepala ini? 

Sejarah membuktikan satu kejayaan yang hebat datang dari kalaborasi anak muda dan orang tua. Syaratnya masing-masing perlu memainkan peranan dan masing-masing perlu saling meraikan dan memahami.

Islam mengajar satu formula yang cantik untuk menyatukan kedua pihak ini iaitu yang tua dihormati dan yang muda dikasihi. Andai formula ini diaplikasikan sudah pasti satu ketumbukkan yang hebat dan mantap akan dilahirkan.

P/S - pisssttttt anak kucing pun tau hormat...

No comments: