Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Thursday, October 25, 2012

Pemimpin politik disaran rujuk pakar Agama - Noh Omar

KUALA LUMPUR - Semua pemimpin politik di Malaysia tidak kira daripada Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Rakyat (PR) digalakkan merujuk pihak ketiga terlebih dahulu sebelum memutuskan sesuatu perkara terutamanya yang berkaitan dengan Islam. Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Noh Omar berkata, walaupun seseorang pemimpin itu dianggap sebagai tokoh agama, ia tidak bermaksud beliau tiada kelemahan dan setiap tindakannya itu benar.

Mengambil contoh percanggahan pendapat yang sering berlaku di kalangan ulama-ulama di dalam PAS, Noh berpendapat nasihat daripada pihak ketiga yang tidak berkepentingan politik dan bebas boleh memainkan peranan di dalam mendapatkan sesuatu keputusan yang rasional.

"Saya bersetuju dengan beberapa pandangan bahawa pemimpin ialah manusia biasa. Kita terdedah dengan sifat-sifat kelemahan kita dan sebagai manusia kita tentu tidak akan mengetahui apa yang kita buat ini semuanya benar. Jadi sebab itu kita perlukan nasihat, teguran dan juga pandangan daripada tokoh-tokoh yang tertentu. Tetapi teguran itu haruslah diberi secara profesional..bukan kerana ada kepentingan politik.

“Saya percaya bab agama ini diperlukan kepada semua pemimpin termasuk pemimpin BN, pemimpin PAS. Sekarang ini kita tengok pemimpin PAS ini banyak juga yang berpendidikan sekular. Timbalannya, Naib Presidennya, berpendidikan sekular. Malah ulama-ulamanya juga kadang-kadang memberikan pandangan yang bercanggah.

“Jadi eloklah dia dapatkan ‘third party opinion’ (pendapat ketiga)..(daripada) orang yang tidak ada kepentingan, tetapi orang yang melihat benar-benar dari segi agama. Dan saya nak tegaskan bukan sahaja dari segi agama, tetapi semua bidang. Sebagai manusia kita mesti memerlukan pandangan-pandangan yang rasional dari orang lain,” katanya kepada wakil media.

Dirinya sendiri jelas beliau, meskipun berpengetahuan di dalam bidang perundangan, tetapi sebagai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, beliau tetap akan mendapatkan nasihat dan pandangan daripada penasihat undang-undang di dalam membuat sesuatu keputusan.

“Kita tak boleh kata kita tahu semuanya. Macam saya peguam, walaupun saya peguam tahu undang-undang, tetapi dalam menjalankan tugas saya kena rujuk penasihat undang-undang, kena minta third party opinion..saya percaya tokoh agama juga begitu.

“Kalau dalam bidang agama, walaupun ada pemimpin yang dilihat sebagai tokoh agama, saya percaya dia juga memerlukan nasihat dan juga pandangan kerana sebagai manusia kita ada kelemahan kita,” jelas beliau.

No comments: