Live Blog Berita & Informasi Terkini
 

Friday, March 23, 2012

DAH DEN KOBARKAN BAB MENDAFTAR MADANG YO LUPO

Mak oii.!!! kenapo ramai sangat tak daftar sebagai pengundi? Jumlah 3.7 juta bolum daftar sebagai pemilih satu angka yang cukup bosar tu. Den bukannya apo kadang polik tengok perangai sesetongah dari kita to ni. Kalau bercakap pasal politik sampaikan tal ingat dunia. Tapi dalam bab-bab mendaftar sebagai pemilih jatuh dalam fikiran kelas ketigo.

Apo susah sangatkah nak mendaftar ni? Yolah sesotongahnya bilo cakap berdogar-dogar soal pembangunan termasuk kutuk pemimpin macam-macam tapi dalam bab-bab mendaftar jatuh nombor corot. Kadang-kadang Den ni dah malas nak bercakap pasal daftar pengundi ni sebab hari-hari televisyen cakap perkaro ni.

Memang selalu juga Den bising dengan anak-anak buah meniago kek mana pun jangan lupo mendaftar. Kadang bilo Den ke pokan Sekinchan dan singgah jap di Tanjong Karang siap tinggal posan kepada anak-anak buah jangan lupo poi ke kaunter pendaftaran Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) atau Jabatan Pendaftaran Negara untuk mendaftar. Ni... berceramah poi sana sini tapi dalam bab mendaftar madang yo lupo. Kalau duit tak lupo pulak?

Den ni kalau mau berkato-kato dalam blog ini sukalah ambil posanan orang-orang tua dulu katonya, bakato paliharo lidah, bajalan paliharo kaki, lidah tataruang ameh padanannyo, kaki tataruang inai padanannyo, mangango mangko mangecek, malangkah mangko bajalan. Apo.?? Tak faham bahaso Den? Kalau tak faham poi bukak kamus bahaso Minangkabau. Yolah... dah bosar godang pun Den masih lai nak ingatkan pasal daftar pemilih ni.

Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: